Gravitace – Jak nejslabší síla ve vesmíru formovala naše životy (recenze)

21. červen 2019 8:21

Pakliže bych se v budoucnu měl stát bojovníkem, tak už budu vědět, že střílet nad hlavu zbraní po vítězném tažení je jedna z nejnebezpečnějších věcí. A důvodem toho je gravitace, o které je i celá 250 stránek dlouhá kniha s názvem Gravitace – Jak nejslabší síla ve vesmíru formovala naše životy anglického novináře Briana Clegga.

Fyzika obecně patří mezi neoblíbené předměty základní i střední školy, avšak tato kniha je napsána tak, aby vás neodradila hned po přečtení prvních stránek, naopak se vás snaží navnadit na další kapitolu. Může za to i chronologické členění knihy od nejstarších dob až po současnost. Dozvíme se tedy o názorech starých Řeků, že vše je řízené čtyřmi živly – země, vzduch, oheň a voda – a o nějaké gravitaci nemůže být řeč. Teprve ve středověku se začaly objevovat názory, že vše není tak, jak se obecně má a dveře k tomu, jak je gravitace dnes chápána se začínaly pomalu otevírat. V knize se tedy dozvíte mnoho o Newtonovi či Einsteinovi a jejich převratných teoriích, které ve své době doslova převrátily fyziku naruby. Vše je psáno tak, aby i člověk fyzikou jen letmo políbený pochopil, avšak některé pasáže jsou poněkud komplikovanější. Kapitoly o Einsteinovi a jeho teoriích je třeba si přečíst i vícekrát pro lepší pochopení.

Po přečtení této knihy si řada čtenářů bude pokládat otázky, které by je před čtením asi ani nenapadly. A to je možná i to, co byl autorův cíl. Je důležité zdůraznit, že vhodnými čtenáři knihy budou příznivci fyziky, ideálně starší patnácti let. Kniha může posloužit jako podpůrný text pro studium na střední a vysoké školy, ale také jako zdroj příkladů pro učitele fyziky.

To, jak je gravitace důležitá, dobře dokládá citovaná myšlenka Rudera Josipa Boškoviće (1758): Nebylo-li by gravitace, mohl by jeden člověk pouhým dýchnutím odmrštit jiného nenávratně a na věčnost do hlubin vesmíru.

Publikace: Clegg B., Gravitace – Jak nejslabší síla ve vesmíru formovala naše životy, ISBN 978-80-200-2374-2, Academia 2015